Foto Jans bestaat 50 jaar. Voor een winkel in fotocamera’s en aanverwante artikelen is dat erg bijzonder. Eigenaar Marcel Jans vertelt: “Van de 1300 fotowinkels die er in de jaren ’90 in Nederland waren, zijn er nu minder dan 400 over.

En dat aantal zal de komende jaren verder dalen tot onder de 200.” Het feit dat zijn winkels (ja, meervoud) er nog zijn, zegt wel iets over de kwaliteit die Marcel samen met zijn medewerkers neerzet. “Ik durf best te zeggen dat we goed zijn en er alles aan doen om dat te blijven”, bevestigt hij.
Slimme zetten
Marcel is niet alleen eigenaar van Foto Jans op de Besterdring, maar ook van de vestigingen op het Wagnerplein in Tilburg-Noord en de Heyhoef in de Reeshof. “Ook de Phone House daar is van mij.” Zodra hij in de gaten had dat er mobieltjes zouden komen met camerafunctie, stapte hij in deze markt. En zo heeft hij meer slimme zetten gedaan. Zoals het starten van een eigen webshop. “Door de komst van internet kunnen consumenten prijzen eenvoudig met elkaar vergelijken. Dat is het lastigste aan mijn branche”, schetst hij. En wat doen veel consumenten vervolgens? Online de beste prijs zoeken, voor informatie naar een fotozaak komen en daar met kennis, maar zonder aankoop weer weggaan. “En daar zijn wij mee gestopt. Onze webshop heeft concurrerende internetprijzen waarmee we ook op vergelijkingssites staan. Deze prijzen hanteren we ook in de winkel, maar wil je daar zeer uitgebreide service en uitleg bij, dan moet je kiezen voor ons pluspakket.” En daar zit heel wat nuttigs in, zoals een opstartcursus en sensorreiniging. De prijs is met 50 euro erg vriendelijk. “Zoek maar eens op wat bijvoorbeeld sensorreiniging kost. Met het pluspakket koop je onder andere advies, begeleiding, voorlichting, service en afdrukken. Zodat je alles uit je camera kunt halen.”
‘Wel twaalf keer verbouwd’
Maar hoe is het ooit begonnen? Op 19 maart 1965 startten de ouders van Marcel, Gerard en Willy, een eigen fotozaak: Foto Ciné Jans. Gerard Jans leerde het vak bij Foto Mulder. Marcel: “Mijn ouders waren enorme spaarders. Steeds als ze een substantieel bedrag bijeen hadden, investeerden ze dat in de zaak. Ze hebben wel 12 keer verbouwd denk ik.” In 1985 kwam de toen 20-jarige Marcel bij zijn ouders werken. In 1994 werd hij eigenaar. In 1997 opende hij de eerste fotozaak in de Reeshof, eerst in een barak aan de Campenhoefdreef, daarna in het definitieve winkelcentrum in de Heyhoef.

Verrassingsreceptie
De ondernemer en fotograaf was niet van plan het 50-jarig bestaan groots te vieren. “Ik was al wel van plan het hele jaar door onze klanten met acties in de watten te leggen, want die zijn tenslotte de reden van ons 50 jarig bestaan. Ook organiseren we zeer veel leuke events en workshops”, zegt hij. Maar toen hij op 19 maart na een fotografieklus terugkwam op de Besterdring, stonden daar tot zijn grote verrassing meer dan 100 mensen op hem te wachten. “Dat was toch wel heel mooi”, bekent hij. Zijn zus heeft een jubileumboek gemaakt met daarin gesprekken met moeder Willy en Marcels vrouw. “Het is een prachtig boek met veel oude en recente foto’s. Dit soort boeken en sowieso afgedrukte foto’s zijn aan een opmars bezig. Veel mensen hebben duizenden ‘bestanden’ op een harde schijf staan, maar kijken daar nooit meer naar. Wij zien dat weer steeds meer mensen bestanden laten afdrukken zodat het echte foto’s zijn, en fotoalbums maken. Onder de jeugd zijn instant camera’s erg populair. Die drukken een foto direct af.” En zo liggen er altijd voldoende kansen om in deze business je brood te verdienen. www.fotojans.nl